Bloody Useless, Εχεις Κατι Μεσα Σου Που Ειναι Χρησιμο
Ο αναγνωρισμένος Έλληνας σκηνοθέτης Αργύρης Παπαδημητρόπουλος (‘Wasted Youth‘, 2011 και ‘Suntan‘, 2016) αφήνει για λίγο στην άκρη, τις απαιτήσεις ένα κινηματογραφικού γυρίσματος, για να γυρίσει ένα διαφημιστικό (με κοινωνικό μήνυμα), που παρά τη σκόπιμη γελοιότητά του (βρίσκεται στα όρια της ισοπέδωσης), καταφέρνει να απευθυνθεί στη νέα γενιά και έτσι να στείλει το αρκετά σημαντικό, πανανθρώπινο μήνυμα, που περιλαμβάνει. Με το ‘Bloody Useless’, ο πολυάσχολος δημιουργός συνεχίζει ακόμη πιο εμπνευσμένα (και απελευθερωμένα), τη συνεργασία που ξεκίνησε το προηγούμενο έτος με το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (Ε.ΚΕ.Α), όταν το τελευταίο, λίγο πριν από την Παγκόσμια Ημέρα του Εθελοντή Αιμοδότη (Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει ορίσει τη 14η Ιουνίου, για τον εορτασμό αυτό), προσέγγισε την πολυβραβευμένη διαφημιστική εταιρεία Bold Ogilvy & Mather, για να δημιουργήσει ένα βίντεο, που να παρακινεί τον κόσμο να προσφέρει εθελοντικά αίμα.
Με τις ανάγκες σε αίμα να είναι ιδιαιτέρως επαυξημένες (οι ετήσιες απαιτήσεις της χώρας υπολογίζεται πως κυμαίνονται από 550.000 μέχρι 700.000 μονάδες, τη στιγμή που μόνο για τους πάσχοντες από μεσογειακή αναιμία απαιτούνται 120.000 μονάδες), η κάλυψή τους να μην αξιολογείται ικανοποιητική (σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Εθελοντικής Αιμοδοσίας, το 2015, συγκεντρώθηκαν 538.580 μονάδες αίματος, 318.044 από εθελοντές αιμοδότες και 220.536 από δότες αντικατάστασης, ενώ συγχρόνως, εισήχθησαν 27.050 μονάδες αίματος από τον Ελβετικό Ερυθρό Σταυρό για την κάλυψη τμήματος των αναγκών των πασχόντων από μεσογειακή αναιμία, έναντι 5 εκατομμυρίων ευρώ) και την Ελλάδα, να έχει ένα από τα πιο χαμηλά και αποκαρδιωτικά ποσοστά εθελοντών αιμοδοτών παγκοσμίως σε σύγκριση με τις χώρες που είναι πιο ανεπτυγμένες (σύμφωνα με έρευνα που υλοποίησε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Εθελοντών Αιμοδοτών το 2008, μονάχα το 0.65% του συνόλου του πληθυσμού είναι συστηματικοί εθελοντές αιμοδότες) ή αντιπαραθετικά με όλες τις χώρες του κόσμου (σύμφωνα με άλλη, ανάλογα κατατοπιστική έρευνα, εκείνη που πραγμάτωσε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας το 2011, η Ελλάδα εκπληρώνει λιγότερο από το 50% των ετήσιων αναγκών της από εθελοντές αιμοδότες, γεγονός που την κατατάσσει στις εξήντα χώρες σε όλη την υφήλιο που στηρίζονται σε δότες αντικατάστασης), η προαναφερόμενη εταιρεία διαφήμισης απευθύνθηκε σε έναν από τους πιο στενούς της συνεργάτες (ανάμεσα στις πιο επιτυχημένες τους συμπράξεις είναι τα διαφημιστικά σποτ, για το γρήγορο ίντερνετ Conn-x και το κατσαριδοκτόνο δόλωμα TEZA Bait), για να (επι)κοινωνήσει την πληροφορία.
Μπορεί στην περσινή, πρώτη του ανάθεση, ο σκηνοθέτης να γύρισε ένα διασκεδαστικότατο διαφημιστικό σποτ (‘Σημαντικός‘), που παρά τον έντονα σκωπτικό και πολυχρωματικό του χαρακτήρα και φυσικά, τον κοινωνικό σκοπό που επιτελούσε, να προξένησε μια σειρά από αδικαιολόγητα υπερβολικές αντιδράσεις (αιχμή του δόρατος αποτέλεσε ο στερεοτυπικός τρόπος με τον οποίο υποτίθεται πως παρουσιάζονται οι γυναίκες στο βίντεο, τη στιγμή που το τελευταίο, στην πραγματικότητα, χλευάζει τα κοινωνικά στερεότυπα), το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας, όμως, απευθύνθηκε και πάλι στην Bold Ogilvy & Mather και αυτή με τη σειρά της στον συγκεκριμένο σκηνοθέτη, για τη δημιουργία ενός νέου διαφημιστικού βίντεο. Με ελάχιστες αντιδράσεις αυτή τη φορά (χωρίς αυτό να σημαίνει, πως υπήρξε κάποια έκπτωση στο περιεχόμενο και τον τρόπο έκφρασης), ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος επιτυγχάνει να μεταδώσει το απαραίτητο μήνυμα της εθελοντικής αιμοδοσίας και τούτο είναι κάτι που το κάνει με μέθοδο διαχυτική και περισσότερο ευφάνταστη. Τέτοια, που δεν περιορίζεται στις διαστάσεις μιας παθητικής ηλεκτρονικής συσκευής (τηλεόραση), αλλά χρησιμοποιεί και τη διάδραση που μπορεί να προσφέρει το διαδίκτυο (μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Σε πρώτη φάση, πάντως, πολυάριθμα στίκερ κατέκλυσαν το κέντρο της Αθήνας. Αυτοκόλλητα πολλών αποχρώσεων, που είχαν επικολληθεί σε τοίχους, κάδους απορριμμάτων ή κολώνες και όλα τους έφεραν ένα ακαθόριστο μήνυμα που μιλούσε για μη χρησιμότητα (bloodyuseless). Με λογαριασμούς τόσο στο Twitter όσο και το Facebook, κάποιος μπορούσε να αναζητήσει το hashtag της λέξης και να δει βίντεο με προσχεδιασμένα και προχειροφτιαγμένα ατυχήματα. Βίντεο μικρής διάρκειας, που έδειχναν ενήλικες και παιδιά να αντιμετωπίζουν φαινομενικά άσχημες καταστάσεις (η πτώση από τον κορμό ενός δέντρου ή η απώλεια της ισορροπίας).
Λίγες εβδομάδες μετά, το ανέβασμα ενός διαφημιστικού σποτ με συναφή θεματολογία, θα αποκάλυπτε, πως πίσω από το πολυπρισματικό αυτό εγχείρημα βρίσκεται το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας. Με σκηνές που παραπέμπουν στα παραπάνω αποσπάσματα (όπως είναι αυτή με τις δύο μπάλες γιόγκα και εκείνη με την πινακίδα σήμανσης) και συνοδεύονται από τον μεγαλειώδη ‘Καλπασμό των Βαλκυριών’ του Γερμανού Βίλχελμ Ρίχαρντ Βάγκνερ, ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος σκηνοθέτησε ένα εσκεμμένα άτεχνο βίντεο, που μέσα από μια τόσο παράδοξη συνθήκη ανημποριάς, κάνει την αναγκαία αναγωγή, απευθύνεται στην ηλικιακή κατηγορία που πρωτίστως επιθυμεί και περνάει το κοινωνικό μήνυμα, έτσι καθώς στο επικό φινάλε του, οι τραγελαφικές καταλήξεις των διαφορετικών σκηνών εναλλάσσονται και αυτό αναγράφεται με ευδιάκριτα γράμματα: ‘Μπορεί κάποιες φορές να νιώθεις άχρηστος, αλλά έχεις κάτι μέσα σου που είναι χρήσιμο. Δώσε αίμα και σώσε, όχι μία αλλά τρείς ζωές’. Ιδέα του Βαγγέλη Τόλια και της ομάδας που διευθύνει, στην πάντοτε ασύχαστη και απρόβλεπτη διαφημιστική εταιρεία και σε παραγωγή της Δάφνης Κυριακίδου, πιστοποιεί επιπλέον, τη διάθεση του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας, να εμπιστευτεί ταλαντούχους ανθρώπους και να δοκιμάσει, εκτός από φρέσκιες και ανατρεπτικές προτάσεις, την άμεση αλληλεπίδραση των συστημάτων κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου και η Ελλάδα, ως το 2020, να μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες της για αίμα αποκλειστικά μέσω αιμοδοτών εθελοντών. Αρκετά υψηλή στόχευση, που έχει τεθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, αλλά όχι μη κατορθωτή, σε περίπτωση που συνεχιστεί αυτή η αρκετά καλή προσπάθεια και οι άνθρωποι καταλάβουν, πως όχι μονάχα δεν συντρέχει κάποιος κίνδυνος στην εθελοντική προσφορά αίματος, αλλά και οι ανάγκες είναι τέτοιες (αιματολογικές ασθένειες, καρκίνος στο αίμα, καρδιαγγειακές εγχειρήσεις και μεταμοσχεύσεις), που σε συνδυασμό με τ’ ότι θα μειωθούν οι μονάδες από τις οποίες εισάγουμε από τον Ελβετικό Ερυθρό Σταυρό, το κάνουν απολύτως επιβεβλημένο.